Tutorial 01 - Úvod do id Tech 4 enginu (část 2) - MAXELL's HOME

ID-Tech4 » Tutorial 01 - Úvod do id Tech 4 enginu

Kapitoly článku:

Souborová struktura id Tech 4 enginu

Po letmém seznámení s id Tech 4 enginem a jeho původem se nejdříve zaměříme na způsob, jakým je obsah pro engine uložen a používán. Pokud máme zkušenosti s dřívějšími enginy od id Software, zde budou užitečné. Princip je velice podobný. Cela hra (tzn. spustitelný exe soubor, knihovny, konfigurační soubory a veškerý obsah) je uložena při standardní instalaci na následujícím umístění.

C:\Program Files\Doom 3

V tomto adresáři najdeme spustitelný soubor „Doom3.exe“ a podadresář „base“. Dále zde můžeme najít další soubory a podadresáře, ty pro nás však nejsou podstatné. Otevřeme-li podadresář „base“ najdeme v něm různé typy souborů. Jejich funkci si vysvětlíme.

.cfg – Konfigurační ASCII soubory, jinak známé také jako „config“. Tyto soubory obsahují nastavení herního enginu (nastavení rozlišení hry, grafické kvality, zvuku, klávesnice…). Lze je editovat v textovém editoru.

.pk4 – Soubory obsahující data hry. Můžeme najít dva druhy souborů „game##.pk4“ a „pak###.pk4“, kde symbol # zastupuje libovolnou číslici. Soubory začínající řetězcem „game“ obsahují herní knihovny, soubory začínající řetězcem „pak“ obsahují herní data.

Poznámka: V adresáři „base“ se rovněž nachází ASCII soubor „doomkey“. Tento soubor obsahuje licenci (tzv. CD-KEY) pro hru Doom 3.

Dále se budeme podrobněji věnovat pk4 souborům které obsahují herní data. Tyto soubory nejsou ničím jiným než jen archivy ve formátu Zip se změněnou koncovkou. Pokud sobory přejmenujeme – změníme koncovku „pk4“ na „zip“ – pak jsme schopni tyto soubory otevřít.

Tip: Pro otevření a extrahování obsahu můžeme využít např. open source program 7-Zip, který je zdarma ke stažení, případně jakýkoli odlišný komprimační program podporující formát Zip.

Když takto otevřeme např. soubor „pak000.pk4“, nalezneme uvnitř spoustu souborů a adresářů. V adresáři „maps“ se nacházejí mapy, v adresáři „textures“ textury apod. Jak můžeme vidět, názvy adresářů mluví trefně za svůj obsah.

Je dobré vědět, že pokud některé „pak“ soubory obsahují soubor s totožným názvem, v enginu se použije ten, který je umístěn v „pak“ souboru s nejvyšším číslem. Máme-li např. texturu modré barvy v souboru „pak007.pk4“ a texturu se stejným názvem, ale červenou barvou v souboru „pak008.pk4“, engine ve hře použije texturu červenou.

Navazující článek: Tutorial 02 - Nástroje a editory


Kapitoly článku:
 Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS! RSS
IP: 54.198.133.40 CuteNews.ru TC: